2013. október 7., hétfő

Jó reggelt!

Guten Morgen! Good Morning! Buongiorno! Buenos días! Bonjour!.... s még néhány nyelven fel tudnám sorolni, hogy Jó reggelt!
Igen ez a mostani helyzet. Őrületes nyelvtanulásban vagyok. Mert szükséges, mert kell s mert egyre jobban szeretem s főleg mert rájöttem, hogy engem biza egy tanár sem tud megtanítani egy nyelven sem.

Hol is kezdődött a sztori. Ja igen! Általános suliban és némettel. Aztán a középsuliban folytatódott némettel, ami akkor igen jól ment. Majd jött az egyetem és jött a gazdasági német, majd jött az államvizsgám és ott álltam nyelvvizsga nélkül egy elrontott próbálkozással. Marhára megszégyelltem ám magam, hogy itt vagyok én a jótanuló jeles diplomával (amit nyelvvizsga hiányában később vettem át magányosan a tanulmányi osztályon minden ünnepség nélkül) és nincs nyelvvizsgám. Na gyorsan neki is futottam a nyelvvizsgának s elsőre mindjárt produkáltam is egy 90% fölötti szóbelit viszont írásbelin elvágtak. Második nekifutásra meglett az is. De azért nagyon foglalkoztatott, hogy mégis hogyan történhetett ez meg? Beszélni tudok adott nyelven de írni, olvasni nem? A válasz sajnos egyszerű a nyelvvizsgán a nyelvtani dolgokra mennek rá az írásbelin s nem arra, hogy mennyire tudsz kommunikálni. Ezt mutatja az első nagyon az jó szóbeli és siralmas írásbeli eredményem. (bár megjegyezném emlékeim szerint 1-2pont hiányzott akkor is a sikerhez írásbelin). Tehát ha csak nyelvvizsgára van szükséged akkor álmodból felébresztve is tudnod kell a nyelvtani szabályokat.
S ahogy végeztem s a nyelvet nem használtam szépen el is felejtettem. S most, hogy szükségem van rá kezdhetem majdnem az alapoktól.

Pedig azért lett volna lehetőségem használni, de mégsem tettem. Számtalanszor jártam Ausztriában, Németországban de azonkívül, hogy ein Kaffe bitte vagy danke! nem mondtam többet pedig tehettem volna, használhattam volna s kihagytam ezt a remek lehetőséget. Vagy és ami a legjobb, hogy angolul könnyebben kommunikáltam még német ajkúakkal is így azt használtam. Pedig az angolt csak önszorgalomból tanultam teljesen egyedül. Mégis könnyebben szólaltam meg mint németül. Vajon miért? Mert a német nyelvtani szabályokkal tökéletesen tisztában vagyok és félek echte németekkel a saját anyanyelvükön társalogni, mondván ha hibázok kinevetek. Pedig nem. Viszont ha megszólalok németül olyan bődületes hadarásba kezdenek, hogy nézek ám mint hal a szatyorban mert annyira össze akarom rakni a fejemben. 

Most viszont szükségem van a német nyelvre. Szükségem van arra, hogy németül kommunikáljak. S nem csak arról, hogy milyen az időjárás vagy merre van ez vagy az. Ezért leírnék néhány hasznos tanácsot, hogy hogyan fogtam újból neki.

Mivel a nyelvtani dolgok a fejemben vannak ezért csak felületesen foglalkozom, még anno csináltam magamnak egy tuti kis nyelvtani szabályokat összegző füzetecskét amit felületesen nézegetek lapozgatok, de nem ülök le a szabályokat egyenként végigrágni és milyen érdekes az első lapozás után máris jöttek elő a szabályok szépen sorban maguktól. 

Szókincsbővítés. Egy egy szót sohasem önmagában tanulok hanem valamilyen mondatban, kifejezésben stb. Egész nap tanulok úgy, hogy erre külön időt nem szánok. S hogy hogyan? Bármit csinálsz a nap folyamán próbáld megfogalmazni az adott idegen nyelven. 
Álljon itt egy egyszerű példa: Tegyük fel kiviszed a szemetet. Hogy van az hogy szemét? Hogy van az hogy kivinni? Ezt ha nem tudod akkor könnyen utána tudsz nézni és máris egy egyszerű mondatban meg is tanultál két szót. Néhányszor ezt elmondod magadban miközben kiviszed a szemetet, s legközelebb mikor kiviszed ismét elő is fog jönni, hogy ó igen kiviszem a szemetet ez így és így van. Ilyenkor képek, benyomások tehát az érzékszervek is bekapcsolódnak a tanulásba. Vicces egyébként mert a múltkor mikor épp elhelyeztem egy már felesleges dolgot a kukában először németül ugrott be, hogy ki kellene vinnem a szemetet:)

Idegen nyelven gondolkodni. Megérteni azt hogy miért így vagy úgy fejez ki bármit is. Ha találkozol egy számodra idegen szerkezettel, kifejezéssel stb. érdemes elgondolkodni, hogy ő vajon miért így fejezi ki? Megpróbálni a lehető legtöbbet GONDOLKODNI!!! az adott nyelven. Pl sétálsz éppen és adott nyelven gondolkodsz, hogy szép az idő, süt a nap, de cuki ott az a cica. Lehet bármilyen egyszerű... ne kínlódj azzal, hogy óóó hogyan is kellene ezt vagy azt nyelvtanilag helyesen összerakni. Az görcsös és nem élvezetes. Érdemes nagyon egyszerű dolgokkal kezdeni:)

Olvasni. Újságot, könyvet, honlapokat bármit ami érdekel. De csak olyat ami érdekel, mert ha érdekel akkor meg akarod fejteni, tudni akarod miről szól. S ne szótárral!!!!(azt csak a legvégső esetben) Csak úgy könnyedén. Egy új nyelvnél először mondhatni semmit se fogsz érteni, maximum a lényeget abból a néhány szóból amit véletlenül tudsz. Ezért fuss neki többször is. Egyébként javasolnám, hogy mielőtt bármilyen nyelvnek nekikezdesz nézz utána Lomb Kató módszerének s annak is, hogy ki volt ő és hogyan tudott számtalan nyelven beszélni és fordítani. 

Hallgatni. Bármit. Soha nem volt az embereknek ennyire könnyű dolguk mint manapság. Föllépünk az internetre és olyan nyelven nézünk, hallgathatunk bármit amilyenen csak szeretnénk. Ha veszel egy DVD-t azt általában a világnyelveken is megtudod nézni akár magyar felirattal is. De az interneten is megtalálhatod a kedvenc sorozataidat, filmjeidet. S ugye az okostelefonodon bármikor hallgathatsz idegennyelvű rádiókat. Buszozás, vezetés ,takarítás, bevásárlás közben... bármikor és külön időt nem vett igénybe. Nálam most az a menő, hogy beszereztem néhány német nyelvű tornadvd-t:) Egész nap körbe vesz a nyelv:)

Beszélni! Rengeteg nyelvcsere oldal van ahol a megtanulni kívánt nyelvet anyanyelvi szinten beszélő emberekkel tudsz chatelni, skypolni. Sokan szeretnének magyarul tanulni így kölcsönösen tudjátok segíteni egymást. S közben megismersz egy másik kultúrában élő embert s kicsit egy másik kultúrát is. Barátokra találsz. Ez hosszútávú befektetés, mert ha összebarátkoztok akkor könnyen szinten tudod tartani a tudásod a folyamatos kommunikáció révén. Ami nagyon fontos, hogy kérd meg, hogy mindenképp figyelmeztessen ha hibázol és javítson ki, hiszen a hibáinkból tanulunk a leginkább.

Ezek az én módszereim, ha valakinek bármilyen tippje, ötlete vagy más meglátása van azt szívesen veszem.
Nekem a jelenlegi elsődleges célom a némettudás javítása (persze párhuzamosan az angolomat is csiszolgatom), de később az olasz vagy a spanyol nyelv is számításba jöhet s valamiért nagyon érdekesnek tartom a finn és a török nyelvet.:) De ez még a jövő zenéje.

Egy körkérdés. Ti milyen nyelveket beszéltek? Milyen nyelveket szeretnétek megtanulni?

Ennyi lettem volna mára. Nagy pusszantás mindenkinek! Legyen csodaszép napotok!

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése